Tuesday, February 2, 2016

Saat Itu...Aku Terfikir...

Februari menjengah dan membuka tirai.
Sekejap saja masa berlalu kan?

Letihnya.
Lately.

Tiap minggu rasa nak cepat-cepat je hari Jumaat sebab nak rehat, cuti duk rumah.
Nak masak, basuh baju, lipat baju, kemas rumah.
Feeling macam supermommy cum housewife lak. Hihi.

Sehingga suatu malam tadi, lepas Irdina bangun tengah-tengah malam buta.
Merengek, menggaru-garu, nak buka baju.
Dah bukakan baju, dah tukarkan yang lain.
Dah tukar pampers.
Pun masih juga tak mahu tidur walaupun dia sangat mengantuk.
Aku dah mula rasa stress.

Aku bangun, duk menghadap dia and cuba bermonolog.
Sebenarnya aku lebih menggumam kepada diri sendiri sambil berharap dan berserah agar Allah membantuku menenangkan Irdina.

Perut dah kusapukan minyak, dah kuurut-urut keting kakinya.
Dia masih juga merengek tak boleh tidur.

Aku dukung dia, bagitau kat telinga dia (dalam diri cuba kawal supaya tak naik suara).
Pujuk dia baik-baik.
Lastly, aku bawa dia keluar ke ruang tamu.
Bukakan tv, channel kesukaan dia.
Dia ralit tengok sampai lama-lama dia tertidur sendiri.
Sedang aku, masyaAllah sangat mengantuk.
Bersandar pada sofa, dan terlelap sama.

Sedar.
Aku bangun bawa Irdina masuk bilik semula.
Aku kena kuat, tabah dan bijak handle semua ni.

Aduhai.
Aku rasa nak bercuti panjang tanpa gaji, or akhirnya aku rasa nak berhenti saja.

Allah berikanlah aku petunjuk.
Bantulah kami sekeluarga.
Aku sangat butuh pertolongan dari Mu Ya Allah.

*Semoga hari yang cerah sentiasa datang selepas rintik-rintik mendung membawa kedukaan. Allahuakbar!

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka