Wednesday, October 24, 2012

You Are Not Alone

Aku ada seorang sahabat.
Juga jiran sebelah rumah.
Kawan dari kecik, sekolah sama-sama dari umur 5 tahun.
Cuma bila dah besar, bawa haluan masing-masing, jadi jarang berhubung.
Tapi masih ambil tahu hal dia.

Entry sebelum ni ada cerita pasal pemergian jiran aku yang juga abah kepada dia.
Sekali lagi dia diuji, Sabtu lepas mak dia pula dijemput ALLAH.
Sedihnya bila mengenangkan dirinya.
Dia anak bongsu.
Sekarang dia sudah yatim piatu.

Balik je kampung kelmarin, abah terus suruh pergi melawat dia.
Bagi dia rasa dia tidak keseorangan.

Dia memang seorang yang tabah.
Dia sorokkan kesedihan dia.
Dia senyum and boleh gelak-gelak masa berbual dengan aku.
Jadi aku pun tak dapat nak selam perasaan sedihnya.
Tapi aku tahu dia memang sedih.
Siapa boleh bagitahu aku kalau dia tak sedih mak dia meninggal?
Tak ada kan! Kecualilah kalau dia memang anak derhaka kot.

Aku kagum dengan dia.
Aku sempat berpesan kat dia "satu Tuhan ambil, Dia akan bagi yang lain." dan dia tersenyum sahaja.
Kerana aku baru tahu dia sedang mengenali seseorang untuk menjadi peneman hidup dia, Alhamdulillah.
Semoga dia berbahagia dan melalu hidup seterusnya ini dengan lebih baik.
Kalau dia sunyi raya ni, kami sekeluarga ada kat sebelah untuk sama-sama menyambutnya.
Mak aku, abah aku dan keluarga aku dah macam keluarga kau, just come and please yourself ok! :)

So aku bertekad, macam mana pun kekangan masa yang aku hadapi, aku akan cuba untuk balik menjenguk mak abah.
Aku nak plan cuti, untuk balik kampung at least sekali sebulan.
Tak dapat hujung minggu, weekdays pun ok.
Semoga ALLAH memudahkannya.
InsyaALLAH.

~Salam Aidiladha 2012~

*dah mula menyibukkan diri menyiapkan kelengkapan rumah baru dan hidup baru :)


No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka