Thursday, January 27, 2011

aku kisah apa yang kau tak kisah

Dengan mengajar orang lain juga anda sebenarnya belajar.
Tapi ada juga kata2 yang biasa didengar :"ilmu tak cukup, nak ajar orang".
Jangan putus asa dan cepat mengalah dengan kata2 negatif macam tu.

Pada pendapat aku, 
bila  kita nak mengajar orang kita kena well-prepared.
Mungkin ilmu kita tu tak banyak.
Tapi hakikatnya,
ilmu tu lagi banyak kita belajar lagi banyak rupanya yang kita tak tahu.
Yelah,kalau dah tau buat apa nak belajar (yang ni tak berapa bagus ye adik2).

Tak semestinya kita ni kena jadi genius bagai baru boleh sampaikan ilmu kat orang.
Sedikit yang kita ajarkan insyaAllah banyak yang kita dapat balik.
Yang penting ilmu tu betul dan rujukannya pun relevan.

Jujurnya,
aku sendiri pun bukan tahu semua subjek yang aku kena ajar.
Tiap kali nak kelas,
masa tu lah aku baru nak tercangak2 study.
Dah sampai gaya nak ambil exam pun ye.
Hehe.
Dari situlah aku belajar.
Apa yang pernah belajar dulu, masa tu lah aku dapat faham sepenuhnya.
Kalau benda baru itu adalah menarik untuk disampaikan kepada pelajar.
:)

Well,
entri kali ni agak berunsur keilmuan.
Bukan sebab nak jadi serius,
tapi  menyampaikan sesuatu walaupun kecil dan sedikit tu adalah dituntut kan.

* mood berpuasa: dizzy head. kesan daripada slot "Bicara Ilmu" yang sedang diwar2kan tu..
** if cik kaunselor baca entri ni, ada soalan: surat Bicara Ilmu tu jadi ke tak cik kak? hehehe..3.30pm berlalu begitu saja..

cuba teka apakah ini?

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka