Thursday, April 19, 2012

Mahu Apa

Masa kecik-kecik dulu selalu disogok supaya menjadi seorang yang hebat contohnya macam doktor atau engineer.
Tetapi masa hari anugerah tokoh sekolah, aku cakap saja nak jadi arkitek sebab terpengaruh dengan anak jiran rumah hujung-anak tuan guru ngaji aku.
Lepas tu addicted kejap dengan cerita berunsur kepeguaman, berangan nak jadi lawyer.
Amboi, semua macam tak hagak-hagak kan.

Tapi bila aku dah dewasa dan dah bekerja dengan sebenarnya pekerjaan, aku terfikir bahawa satu cita-cita atau hasrat dalam hati aku yang tak pernah padam sejak kecil adalah aku ingin menjadi pendidik.
Tak kiralah bagaimana kerjanya, asalkan ia berunsurkan pendidikan dan proses kerjanya melibatkan dua pihak iaitu yang memberi ilmu dan menerima ilmu.
Ya, inilah cita-citaku tanpa aku sedar aku dah pun mencapainya.
Memanglah tak ada panggilan "cikgu" tapi aku tahu hakiki kerjaku adalah mengajar.

Tiba-tiba aku terfikir, mungkinkah cita-cita hebat aku masa kecik2 tu adalah realisasi orang yang akan berkongsi hidupnya dengan aku?
Amboi.berangan!

Sebenarnya bila difikirkan balik kenapalah sikit sangat pendedahan cita-cita aku masa kecik dulu.
Banyak je perkerjaan yang tak glemer tapi cool.
Sekali gaji amek kau beriban-riban.
Contohnya macam tukang welding paip bawah laut.

Lepas ni kalau student, junior atau orang muda-muda tanya aku pasal cita-cita.
Aku akan jawab kat dorang supaya banyakkan buat research.
Jangan asyik nak kejar yang glemer tapi kehidupan tak adalah masyuk sangat.
Apapun yang penting bahagia hidupnya itu dengan pilihan sendiri.

Sekarang ni aku tengah berkira-kira nak sambung pengajian.
Tapi aku nak buat sesuatu yang betul-betul aku nak, bukan sebab terikut-ikut dengan situasi.
Aku teringin nak pergi luar negara.
Tengok negara orang, ambil pengalaman.
InsyaAllah.
Semoga hasrat yang satu ni boleh aku capai suatu masa nanti.
Kalau tak pergi sebab diri sendiri, mungkin sebab orang lain kot.hehehe


*teringin sangat nak melawat Korea.hahaha.

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka