Friday, April 13, 2012

Starting Point

benda paling susah nak dapat masa aku kecik2 dulu.

Bila dah besar ni, dah kerja dan pegang duit sendiri, semua keinginan masa kecik2 dulu cuba dipenuhi.
Tak nak terima kenyataan diri dah tua kot.Huhu.

Aku rasa ada reason kenapa mak abah masa kami kecik2 dulu banyak yang mereka tak dapat nak bagi.
Berbezanya sekarang, kalau cucu-cucu minta rasanya 90% mereka akan beri.
Tentulah!
Dulu semua serba kekurangan.
Abah masuk Felda, bawak keluarga dari kampung.
Semua pun kena bersedikit-sedikit dan berjimat-jimat.
Barulah dapat beri makan pada kami semua.
Susahnya hidup masa tu mungkin anak-anak buah aku tak dapat nak gambarkan.
Semua yang berada di permulaan itu tentulah tak semegah dan sesenang yang sudah lama siap.
Banyak yang kena buat, kena harungi.

Sekarang ni bila negara dah sampai tahun 2000-an, banyak kemajuan yang boleh dibanggakan.
Semua orang cakap orang Felda dah senang, alhamdulillah.
Apa yang aku boleh cakap memang ada perbezaan.

Dulu abah muda dan tegap untuk buat kerja-kerja berat.
Sekarang abah dah tua.
Selalu kurang sihat.
Dulu abah  sangat tegas.
Sekarang abah dah ok, cucu minta duit pun abah senang hati bagi.
Sebab abah dah alami, dan kenapa tidak sekarang kesenangan itu dikongsi dengan generasinya.

Jadi,
kata abah sekarang ni carilah harta sendiri.
Beli apa yang dulu aku tak dapat sebab abah tak mampu nak bagi.
Lebih berbaloi.
Abah dah open.
Abah cakap apa yang aku nak buat dalam hidup aku contohnya macam aku nak beli kereta ke rumah ke nak kawin ke, semuanya aku yang pilih dan tentukan.
Sebab bukan untuk abah semua tu.
Ye betul tu.

Sebenarnya aku aku tak sedar semua tu sampailah bila aku hadapi sesuatu kesukaran dan permulaan itu sendiri aku mengerti pengorbanan abah dan mak masa kami kecik2 dulu.
Aku rasa semuanya akan baik-baik sahaja nanti.
Mungkin apa yang kita nak belum boleh dapat pada suatu masa itu kerana ada masa lain yang lebih tepat Allah akan berikan juga.
InsyaAllah.

Lepas aku beli pensel warna tu, aku pun tak tahu apa sebenarnya aku nak buat dengan benda tu.
Maknanya aku mengikut kehendak dan bukan keperluan.
Huh, nampaknya nafsu berbelanja aku kenalah aku kawal. Hahaha! :p
 
*belajar untuk menjadi cool.tidak cepat gelabah ayam.macho dan rilek macam Woon. :)

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka