Monday, December 19, 2016

Kedamaian Yang Hilang

Bila aku buka FB, IG.
Ada gambar-gambar yang menyayat hati.
Aku paling tak tahan melihat anak-anak kecil disakiti.
Tengok anak kecil bergelandangan, mengemis dan dibiar tanpa penjagaan pun aku rasa sangat sedih.
Realiti.

Lattest.
Battle in Allepo.
Pembantaian di Myanmar.
Aku tak faham.
Kerajaan dan pemerintah yang sepatutnya menjaga dan melindungi rakyatnya daripada ancaman orang lain tetapi mereka yang tegar melakukan itu pula.
Rakyat menjadi pelarian di negara sendiri.
Tak tahu dah nak lari ke mana.
Kelaparan dan kesakitan bertahun-tahun.

Aku tak tahu.
Semasa bandar dan rakyat awam dibom, kediaman pemerintah ada kat area mana dan selamat pula tak kena bom.
Bandar hancur!
Sisa runtuhan dan debu merata.
Rakyat dikotori darah bercampur tanah.
Allahuakbar!

Luluh hati aku melihat.
Aku tak daya nak menonton sahaja.
Aku berdoa agar yang pergi itu ke syurga sahaja.
Allah bantulah mereka.
Binasakanlah kaum yang membinasakan mereka itu.

#prayforsyria
#prayforpalestin
#prayformuslim

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka