Tuesday, December 6, 2016

L or F

I am done marking 2 subjects (4 classes).
3 fail/subject.
Wow.
Aku tak tahulah aku semakin kejam ke semakin baik hati.
Masa muda-muda dulu aku agak strict and skema ikut answer scheme betul-betul.
Tapi sesuai dengan anjakan usia aku dah mulai kendur dan bertimbang rasa (tapi tak adalah sampai bertimbang kati).
Banyak markah sedekah atas usaha pelajar menulis sedaya mereka dalam dewan tu.
Heran aku.
Sebelum ni rekod aku boleh kata null kepada FAIL (at least 3 ke 4 semester terbelakang ini).
Jadi patutkah aku strict kembali?

Entahlah.
Masalahnya adalah apa yang kita mahukan dan ingin jadikan kadang-kadang tak selari dengan matlamat organisasi.
Kita mungkin mahukan yang berkualiti, tetapi some people might think better semua PASSED.
Tapi pada akulah, kalau aku terpaksa bagi fail pada students tu aku ada reason yang kukuh.
Aku tak pernah selitkan dendam atau apa-apa bila menilai pelajar aku.
Walaupun mereka tak berikan kerjasama atau kurang beradab dengan aku.
Aku beri sebagaimana mereka usahakan.
Still kalau mereka fail juga, itu adalah bahagian mereka.

Lagi satu, mungkin batch yang dulu-dulu (tak pernah fail tu) memang bagus semua, jadi luluslah.
Dapat yang kemudian ni, adalah kurang dan lompangnya.
Bahagian masing-masinglah kan.
Huhu.

Aku teringat kata-kata 'seseorang' suatu ketika dulu.
"Hidup ni tak best kalau graph tu flat or stagnant je. Kena ada naik turun"
Aku menambah, macam roller coaster.
Barulah ada keseronokannya.
Banyaklah pepatah/perumpaan hidup ni.
Ketaranya maksud dibawa sama - tentang pasang surut hidup.
Kan?

Aku pun pernah bergelar REPEATER kot.
Hahaha.
Ok apa.
Ada experience.
Boleh faham lebih dalam dan score lebih baik.
Macam kat universiti aku dulu, kalau kita repeat dia akan kira GPA ikut gred yang baru.
Kita boleh baiki gred kitalah.
Alhamdulillah, konvo juga aku sekali ngan kawan seangkatan.
Tak sampai kena extend, kira oklah kan.
Hehehe.

*Once repeater, not forever repeater.. rilek sudah...haha

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka