Sunday, December 4, 2016

To Travel is To Live

Lately kembali membaca blog travel.
Menarik.
Ada tempat yang aku dah pernah pergi, dan yang belum aku jejakkan kaki.
Lebih suka blog yang gaya penulisannya membawa aku sama-sama travel dengan dia.
Dengan gambar yang banyak (tak macam blog aku, sebab malas nak ambil gambar.heh)
Manfaatnya sebab bagi tips ada panduan ke tempat-tempat tersebut.

Oh ya.
Mengenang kembali saat aku mulai rasa jatuh hati pada pengembaraan.

Pertama kali aku melepasi border negara adalah semasa aku mula-mula bekerja.
Masa tu kami ditempatkan di HQ di KL.
Duduk kat HQ ni tak banyak sangat job scopes kita sebab kita ni akan dihantar ke pusat gak nanti.
So, banyak tolong-tolong staff kat situ jelah.
Nak jadikan cerita, geng aku ni (geng bujang happening- Kak Awin (kaki travel backpacker) and Ila (sempoi dia ni)) dapat info ada geng rombongan kak kiah nak ke Hatyai.
Tau daripada sorang budak office ni sebab dia ada geng dari bahagian lain di tingkat bawah.

Aku tak lepaskan peluang.
Itulah masanya!
Aku called Abah minta izin.

Aku join diorang pergi buat group pasport kat Damansara tak silap aku.
Kihkih.
Pengalaman betul ni.

Perjalanan ke Hatyai naik bas dari KL ke Hatyai.
Sampai kat sempadan Padang Besar, kami tukar bas lain.

Tak banyak yang aku ingat, tapi adalah gambar-gambar yang sempat diambil.
Tempat-tempat yang dilawati macam kedai madu, kedai kulit, pantai yang ada ikan duyung (Songkla rasanya), and pergi makan seafood.
Itu je.
Ok lah untuk pertama kali, ikut orang pula tu.
(aku dah jumpa entri nya kat sini)

Sebelum masuk balik Malaysia, kat sempadan tu tukar duit Thai yang lebih ke duit kita siap-siap.
Kat kedai-kedai situ pun kalau guna duit kita pun diorang terima.
Itu tahun 2009.
Tapi la ni menurut kawan-kawan, dorang dah tak terima duit RM akibat kejatuhan matawang.

Next trip after that adalah 2011, atas urusan berkursus selama 4 bulan di Chiang Mai, Thailand.
(entri telah ditulis sekitar tahun 2011 hampir setiap minggu hehehe)

Then ikut rombongan sekolah Kak Long ke Singapore balik hari.
(ada entri simple gile pada tahun 2012 dengan single picture and caption.that's it. sebabnya? tak enjoy langsung.huhu)

Masa mengandungkan Nur Irdina tak pergi mana-mana, rehat lama setahun lebih.
Sehinggalah umur Nur Irdina hampir 2 tahun, ikut rombongan sekolah Kak Long lagi ke Bandung - Jogjakarta.
(ni dah ada entrinya kat sini)

Lepas ni plan nak travel lagi anak beranak, ikut rombongan atau pun redah sendiri je.
Tengoklah macam mana, ada rezeki insyaAllah.

(image: Google)

*Let's continue collecting moments around the world..... InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka