Tuesday, June 20, 2017

Pengalaman Pertama Nur Irdina Ikut Bertarawih Di Masjid

Salam Ramadhan 25.

Lagi beberapa hari 1 Sawal akan menjelma.
Tahun ni cubalah untuk seragamkan baju raya kami 3 beranak.
Last minute preparation.
Sebab entahlah sibuk sangat ke tak de mood ke macam mana, sebelum ni memang tak de rasa nak beli kain pasang dan tempah baju awal-awal.
So kami just beli yang dah siap.
Ok, masalah beli yang dah siap adalah kepada aku seorang je.
Sebab saiz tak ada.

Last 2 weeks, pergi cari kat Melaka.
Kat Keluargaku Mall.
Dapatlah baju Nur Irdina dan Abah dia sama fesyen sama kaler.
Bila nak cari baju aku, yilek!
Sampai Tesco, baju tak jumpa tapi tudung pula aku borong. Huhu

Pastu aku putuskan untuk sambung cari lagi weekend lepas.
Kat Bukit Gambir pulak.
Alhamdulillah, jumpa tapi tak adalah matching sangat kalernya pun.
Tapi bolehlah daripada tak ada langsung.
Dapatlah beraya dengan baju baru 3 beranak ni.
:)

Selesai baju raya!

Dalam bulan puasa ni, aku dapat solat tarawih kat masjid cuma sekali.
Masa tu berbuka kat rumah mak mertua.
Adik ipar jaga Irdina kat rumah.
So malam tadi, kami cuba untuk bawa Irdina ke masjid.
Bila fikirkan hujung-hujung bulan ni biasanya masjid akan kurang jemaahnya.
InsyaAllah boleh handle kot.
Nur Irdina kemain excited dapat pergi ikut Abah dia pergi masjid.
Kami ke masjid Serom 3.
Sampai je aku bawa Nur Irdina ke kawasan perempuan, walaupun dia kata nak ikut Abah.
Hahaha.

Kat dalam tu adalah sekumpulan kanak-kanak bawah 12 tahun.
Lagilah dia excited ada kawan.
Siap masa balik tu dia cerita dalam kereta "Kakak kawan-kawan Dina"
Hahaha.

Masa solat Isya' tu, budak-budak tu solat jemaah sekali so Nur Irdina pun ikut solat.
Cukup 4 rakaat.
Lepas doa, dia ikut geng budak-budak tu.
Aku pesan kat sorang budak tu supaya jagakan dan jangan bagi dia keluar dari kawasan perempuan.
Alhamdulillah, boleh diharapkan.
Dapatlah solat 8 rakaat.
Nak buat witir, dia pun nak sujud kat tempat sujud kita.
Hahaha. Tak jadi aku solat.
Aku kemas-kemas, ajak dia keluar.
Tunggu Abah dia.
MasyaAllah, Nur Irdina memang excited sangat.
Melompat kegembiraan.
Nak datang lagi esok katanya.

:)

Pengalaman yang sangat baik buat Nur Irdina.
Dia behave je duk kat geng kakak-kakak tu.
Hehehe.

Malam ni tak sure lagi nak bawa masjid sama atau nak pergi masjid lain pula.

3 hari lepas, Nur Irdina tolong bawakan hp aku bila ada call masuk.
"Mak tepon Mak bunyi"
Satu perkembangan yang baru! :)

*walaupun baju raya tahun ni tak dapat kaler pink macam Nur Irdina nak ( pasrah je dia), tapi baju gown dia Mak carikan pink juga. :)) yelah kasut sekaf rambut serba serbi pink.

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka