Monday, June 5, 2017

Sabar

Hari ni pergi janji temu periksa (check-up appointment) Nur Irdina.
Dia punya time macam lari sikit sebab Nur Irdina dah datang awal sebelum ni rentetan kes ujian darah tu.
Ni kali dia pergi sudah 2 tahun 9 bulan.

Takpelah tu.
Yang penting pergi kan.

So ukur tinggi, timbang berat, kira BMI semua.
Normal.
Nur Irdina tinggi.
Tambah 5cm.
Alhamdulillah.

Nak cerita bukan pasal temujanji tu tapi sebelum pergi temujanji tu.

Ni hari ke 10 berpuasa.
Bulan puasa biasanya aku bangun pukul 4 pagi.
Prepare untuk sahur sekali dengan bekal Irdina (masak lauk asing)
Kira nak cakap tidur tu tak lamalah sebab start tidur dah lambat aroung 11 pm lebih.
Ok takpelah tu.
Biasa kalau sekali dah bangun, mata terus segar.
Lepas sahur dan masak nasi (untuk bekal Irdina) aku akan tengok tv sambil tu lipat kain.
Tunggu subuh.

Lepas mandi dan solat subuh.
Masaklah lauk Irdina.
Ikan masak asam rebus je.

Masa blender bawang tu Irdina bangun dan datang dapur.
Pastu aku hantar dia tidur depan tv.
Dah siap semua aku pun tapawkan.
Masa tu dia datang semula dapur.
Dia cakap "Dina tak nak ikan!"
Takpelah aku buat tak layan, dan cari penutup bekas tu.
Masa aku pusing nak tutup tu, Nur Irdina dah terbalikkan tapawe berisi lauk tu jatuh ke lantai.
Aku tengok je sebab terkejut.
Dia tengah nangis.
Aku sabar je tahan geram.
Aku ambil balik ikan, basuh, rebus balik (matikan kuman kot).

"Kenapa Irdina tumpahkan?"
"Sian mak dah masak penat-penat Dina buang"

Dia macam dah rasa bersalah.
Berhenti nangis.
Cakap nak susu.

"Dina nak makan apa kalau mak tak masak? Dina tak nak bawak bekal ke?"
Dia angguk pastu geleng pulak.

Aku suh dia pergi mandi.
Lepas mandi aku cakap lagi baik-baik dengan dia.
"Mak masak, bawakkan bekal Dina. Makanlah sama-sama dengan Kak Mia. Kalau Dina tak nak ikan, Dina makanlah nasi dengan kuah je. Janganlah buang-buang makanan. Tak baik."

Dia angguk.
Aku suapkan mee alas perut sebab nak pergi klinik lepas tu.

Dia ok je.

Aku rasa terkejut sebab aku tak sangka dia bertindak menumpahkan makanan tu sebab dia tak nak aje.
Dia baru 2 tahun tapi dia menolak terlalu drastik.
Macam drama tv pun ada.

Memang fasa 2 tahun ke atas adalah fasa perubahan terbesar anak kita.
Macam-macam emosi dan tingkah laku dia yang akan menguji kesabaran kita.

Semoga Allah berikan aku kekuatan dan kesabaran dalam membesarkan dan mendidik anak.
Ada masa boleh bermanja, ada masa kena bertegas juga.
Sesuailah dengan usianya.

Aku tak pernah baca buku parenting secara serius.
Aku belajar dari pemerhatian dan pengalaman.
Ikut tips pun sometimes somehow tak kena dengan anak aku.
Kena ada jalan lain yang tiba-tiba Allah ilhamkan.

Ada masa tu aku jadi give up, suami akan take over.
Aku akan pass kan Abah dia sebab ya, suami aku lebih soft spoken.

Apa yang mak cakap kan doa, sebab tu bapa sepatutnya lebih garang.
Tapi kami terbalik.

Ada masa juga Abah dia give up dengan cara lembut.
Aku akan handle, tegas sikit tapi masih dengan kasih sayang dan pujukan.
Selesai.

Selalunya cara aku lebih berkesan.
Bab nak main-main ke biar abah dia yang layan.
Aku lebih suka ajak keluar jalan-jalan daripada terperuk kat rumah which that a bit contrarily dengan abah dia.
Irdina kalau bawak jalan dia akan behave.
Kalau kat rumah macam tongkang pecah, terbalik habis rumah tu.

Yes, aku pernah terbaca.
Bila anak sepahkan mainan tu sebab dia nak rasa yang dia punyai banyak mainan.
Kalau benda tu tersusun atau disimpan dia akan rasa sikit je barang dia.
Sebab tu aku tak akan kemaskan barang mainan dia sehingga aku rasa aku nak lihat permandangan yang 'clear'.
Once kemas, dia akan teraburkan balik.
Jadi tak payah kemas dulu.
Biar dia main dan rasa seronok banyak mainan.
Kalau dia tak jumpa mainan yang dia nak dia akan order belikan mainan baru.
Contohnya set doktor dia ada 3, set dapur ada 2, set ABC ada 2, set keretapi ada 3 (ni sebab abah dia yang beria nak panjangkan landasan tu) dan basikal dia nak lagi satu.
Takpelah janji dia bahagia.
Hehehe.

Mungkin anak lain, lain pe'elnya.
Masing-masing ada cara sendiri nak uruskan.

Semoga semua anak kita membesar dengan sihat dan berjaya.

InsyaAllah.. Aminnn...

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka