Wednesday, June 14, 2017

Tantrum

Aku ada membaca tentang fasa tantrum kanak-kanak 2 ke 4 tahun.
Ya.
Itulah fasa yang sedang dialami Nur Irdina.

Bila datang 'time' dia tu, bukan dia je malah aku pun boleh jadi raksasa.
Aku dah cuba jadi macam yang tertulis kat "Tips Menghadapi Tantrum Anak" tu.
Dah peluk.
Dah cakap baik-baik, lemah lembut.
Dah tenung renung mata dia dengan kasih sayang dan erti kefahaman.
Tapi peratus keberjayaan tu biasanya around 15% je.
Most of the time dia akan 'menang' bila dia menjerit-jerit macam kena cucuh api.

Aku bila tak leh nak handle rasa amarah akan cepat-cepat pass kat Abah dia.
Biasanya Abah dia tu sifatnya akan kontradik dengan aku.
Aku tegas.
Abah dia agak lembut.
Tapi aku rasa sebab tulah Irdina tak berapa takutkan Abah dia.
Betul. Bukan nak takutkan, cuma nak dia hormat dengan ketegasan.

Bukan aku sepanjang masa tegas, aku tetap membelai dan memeluk dia selalu.
Berbual-bual dan bercerita apa je yang dia nak dengar.
Kadang dia suruh aku mendengar dia bercerita, buat macam-macam dan aku akan buat.
Yelah, sebab tertulis kat tips tu yang begitu cara nak melayan anak.
Be like them.
Kan.

Macam kalau buat kerja rumah ke seperti memasak, mengvakum, sidai baju dan sebagainya.
Aku akan ajak Irdina sama-sama buat.
Dia akan cakap " Dina boleh, Mak"
Kalau dia dengar aku tumbuk bawang, dia akan cepat-cepat datang nak tolong tumbuk gak.
Kalau dia nampak aku buka bekas beras, dia cepat-cepat datang nak tolong isikan beras dalam periuk nasi.

Dia siap suruh aku cakap kalau nak minta sesuatu dengan dia cakap dulu " Dina, Mak nak boleh tak?"
Dia memang bijak.
Keletah mulutnya.
Cuma bila dia kena 'angin ribut' dia tu, habis semuanya.
Hehehe.

Ibu bapa kena sama-sama membantu dalam mendidik anak.
Ada masa mak, ada masa abah.

Oklah,
Harapan aku agar Nur Irdina membesar dengan sihat dan berjaya.
InsyaAllah. Amin...

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka