Tuesday, August 8, 2017

Nur Irdina Nak Pergi Sekolah

Nur Irdina akan masuk 3 tahun.
Tahun depan insyaAllah akan bersekolah.
Asyik menyebut je nak sekolah.
Hehe.

Harap-harap ada rezeki kat Tadika Kemas.
Ada juga cuba mohon ke Taska Permata Kemas.
Tengoklah mana yang dapat.
Last choice nak hantar ke Tadika Perpaduan pula.

4 tahun ni biarlah dia berkawan, main sama-sama, beraktiviti, berkomunikasi, belajar biasa-biasa je dulu.
Tak nak bagi dia stress dan terbeban sangat.
Biar otak dia berhubung dengan cara yang natural dan sesuai usia.
Tak nak bagi dia pressure.
Sebab bila dia dah berusia  7 tahun ke atas, episod sebagai pelajar exam oriented dan KBAT tu dah kena lalui.
Kesian budak-budak.

Teringat masa kecik-kecik dulu, umur 4 dan 5 tahun mak hantar aku ke sekolah madrasah.
Bukan madrasah tahfiz tu.
Macam sekolah pengenalan awal untuk belajar mengaji alif ba ta, menulis jawi dan A B C, mengira 1 2 3 macam tu.
Basic of life orang kata.
Sekolah tu dalam 2 jam ke 3 jam je.
Pukul 11 pagi dah balik dah.
Alhamdulillah, aku kenal ilmu-ilmu tu awallah.
Masuk umur 6 tahun, mak sekolahkan aku kat Tabika Kemas - ini macam compulsary sebelum boleh masuk darjah 1.
Sebab kat Tabika la aku kenal lagi ramai budak termasuklah kawan-kawan aku masa kat madrasah dulu.
Dan kawan Tabika aku ada kawan aku masa darjah 1 (tak perlu diperkenalkan lagi)
Sebelah petang masa darjah 2 baru aku masuk KAFA (Kelas Asas Fardu Ain)- belajar mengaji dan solat semua tu.
Sebagai basic untuk masuk sekolah agama kerajaan Johor.
Darjah 3 baru boleh masuk darjah 1 sekolah agama.
Sampai aku darjah 6, aku darjah 4 sekolah agama.
Tingkatan 1 dan 2 aku habiskan sehingga darjah khas sekolah agama.
Hikmah tak masuk asrama penuh lepas UPSR.

Ye aku faham zaman dah berbeza.
Tapi kanak-kanak tetap kanak-kanak.
Bagi masa pada mereka.
InsyaAllah.

Aku mungkin tak pergi kelas keibubapaan.
Ada benda common sense.
Semua tu bergantung.
Membaca pun banyak membantu.
Dan merujuk pada yang pakar dan berpengalaman pun sangat berguna.
Aku tak nak skema yang aku nak ikut tak sesuai dengan perkembangan anak.
Kesannya tak sama.
Lain anak, lain sifatnya.
Ada budak boleh terima, ada budak gifted and genius lahirnya, ada budak learn from surrounding, dan macam-macam lagi.

Apa yang aku rekod dan catatkan tentang anak aku adalah untuk simpanan kami sendiri.
Kot pada masa depan, Nur Irdina boleh menyingkap memori kanak-kanak dia kan.
Disclaimer!.

Oklah.
Sambung next entri next time.

:)

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka