Wednesday, March 14, 2012

Carilah

Kata orang- orang berilmu, bila kita dapat menghadirkan diri ke majlis ilmu maknanya kita terpilih mendapat jemputan dari Allah. Yelah, kalau pergi kenduri walimah pun kena ada invitation card kan. Nak nak kalau majlisnya kat hotel berbintang-bintang. Bukan sebarang boleh masuk, kena ada bukti sahih kita dijemput. Alhamdulillah,bertuahnya kita jika mendapat jemputan istimewa daripada Allah untuk hadir ke majlis ilmu. Sebab kita diberikan peluang, nikmat sihat dan masa untuk menerima sesuatu ilmu yang bermanfaat untuk kita dan juga orang lain. Macam orang selalu cakap, pergi haji pun suatu jemputan Allah ke rumah- NYA kan. Subhanallah!

Bila kita datang dan menimba ilmu, barulah kita sedar banyaknya yang kita tak tahu. Banyak rupanya yang kita lompong dan perlu tambah. Dan yang paling penting, kita rasa dekat dengan- NYA. Pernah seorang kakak yang memberikan kuliah di surau berkata, kekuatan itu milik Allah dan hanya Dia yang berhak nak beri kat siapa pun. Kalau kita rasa sedih dan susah, tak ada orang boleh berikan kita kekuatan melainkan Allah. Bila Allah nak bagi hati kita tenanglah maka tenanglah hati dan berlapanglah dada kita. Dalam surah Yasin pun ada sebut- Kun Fayakun; bila Allah kata –jadi, maka jadilah. Lepas tu kalau kita nak Allah masuk dalam hati kita, kita kenalah keluarkan perkara selain dari Dia seperti perkara-perkara yang menghalang cahaya dan petunjuk Allah dari sampai kepada kita.

Banyak input yang kita boleh dapat kalau kita selalu hadir kuliah ilmu. Kita ni hamba. Kita ni insan. Tiga sifat insan adalah jahil, fakir dan lemah.  Kadang-kadang kita lupa dan jahil fasal sesuatu perkara jadi kitalah sendiri kena usahakan untuk cari ilmu tu. Sama juga dengan halnya kalau kita nak perlukan kekuatan dan pertolongan dari Allah, kitalah kena cari dan dekatkan diri pada-NYA. Kita kena meminta dan memohon serta bergantung harap pada-NYA.  Kita akan merasakan kehambaan yang menebal dan rasa ada pergantungan dengan berdoa dan merintih kepada Allah. Jangan putus asa dan teruskan berusaha, di hujungnya nanti barulah takdir tercipta, insyaAllah.


“Jika kita kejar dunia, dunia akan tinggalkan kita. Oleh itu kejarlah akhirat, nanti dunia akan datang pada kita. InsyaAllah”

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka