Sunday, October 9, 2016

Tajuk Kali Ini ENTAHLAH

Dah terlalu lama rasanya tak menulis di sini.
Kekangan masa dan sindrom writer's block (agaknya).

Tadi pergi klinik pergigian sebab nak periksa gigi ni ha.
Dah 2 malam tak dapat tidur sebab sakit yang boleh membuatkan terjaga berkali-kali.
Ini serius!

Orang cakap banyak faktor sakit gigi.
Antaranya stress!
Haah agaknya.

Tadi masa nak register, ambil BP.
Doktor tanya umur berapa.
Dia cakap diastolic pressure agak high.
Puan stress ke?
Entahlah tak tau nak cakap apa.
Memang stress!!!!!

So doktor hanya bagi ubat antibiotik and pain killer.
Lagi 1 minggu datang lagi.
Barulah boleh kalau nak tampal ke apa ke.
Dia kata gusi ada bengkak sikit.
Katanya selalunya itu melanda mereka yang muda below 30 katanya, so meaning kes aku ni pelik ke?
Entahlah.

Berbalik kepada stress.
Masa tengah tunggu giliran tu adalah tanyangan kat tv atas tu.
Cara menangani stress, 30 langkah!
Yang sempat aku tangkap adalah langkah ke 3 dan ke 7 kot- LUAH! dan NANGIS!

Luah can be any means.
Kau boleh nak luahkan dengan bersuara or ko menulis lah.
Aku pilih menulis sebab aku rasa kalau bercerita aku akan menangis teresak-esak.
Kalau bersuara pun aku akan berbicara dengan ALLAH sahaja.
Even masa aku tengah menulis ni pun air mata aku dah bertangkung.
Berat sangat agaknya bebanan stress yang aku tanggung ni.
Tapi people around you, closed to you might not be know about that.
Entahlah.

Bila dah luah mesti nak menangis punyalah.
KETAWA pun boleh gak kurangkan stress.
Kajian tentang ni ada dibuat.
Sebab nangis and ketawa ada perkaitan dengan hormon.
Dan sistem endokrin ni satu daripada faktor yang menyumbang kepada stress.
Benda ni secara autonomik tapi kena pandai handle, kalau tak kau memang ada masalah psikologi dalaman what ever.
That's how people cope with that matter I think.
Entahlah.

Aku ada banyak lagi nak tulis (luahkan), tapi aku ada benda nak kena selesaikan dulu.
Lain masa aku pour lagi.

Assalamualaikum.



No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka