Tuesday, November 8, 2016

Indahnya Kata-kata

Usai kelas pagi tadi, aku hanya duduk menghadap skrin laptop.
Sebelum tu aku dah siapkan kerja menanda skrip jawapan supaya carry mark (seperti yang diminta-minta oleh orang atas) dapat didedahkan kepada pelajar sebelum musim final bermula.
Aku masih tak faham apakah motif mengetahui carry mark, sedangkan perjuangan belum selesai pun untuk mengetahui keputusannya.
Lepas berakhir final pun masih ada lagi sisa perjuangan selagi keputusan muktamad tak diputuskan oleh Senat.
Dalam Senat, it can be anything, students!

Oklah.
Berbalik kepada aktiviti yang asal tadi.
Aku ralit membaca kata-kata petikan daripada orang-orang yang dikagumi.
Puitisnya bahasa.
Semuanya bermula semalam apabila aku bertemu dengan ayat ini -
"When the going gets tough, the tough gets going".

Macam nak cari lagi banyak ayat best yang lain.
Biasa gak dengar quotes English atau peribahasa macam tu sejak belajar literature in English form 4 dulu.
Hihi.
Sekarang ni baru faham maknanya.
Dulu belajar sebab nak lulus je kot.

Bahasa dan aku.
Ia masih hidup dalam jiwa ni.
Cuma bila masa berlalu, kadang-kadang aku seperti tak percaya dulu aku boleh menulis juga.
Tapi tak diasah dan dibiar berkarat.
Duk lah ia dalam kotak bertutup rapat.

Oh tadi aku terjumpa petikan A.Samad Said.
"Di Atas Padang Sejarah"
Wah, puitisnya tajuk!

Dulu masa di universiti aku kagum dengan seorang pensyarah kejuruteraanku yang sangat suka sastera.
Sehingga apa yang keluar daripada butir bicaranya mahupun penulisannya penuh dengan keindahan dan hanya yang boleh faham maksudnya sahaja boleh tersenyum dengan apa yang dia cuba sampaikan.
Hehe.
Beliau masih aktif lagi dalam dunia sasteranya.
Hingga status FB nya pun kalau beliau update aku akan baca bersungguh-sungguh.
Dan kemudian tersenyum, berfikir.

Tak macam aku ni, ikut musim nak datang.
Tiba-tiba saja dia timbul, lain masa dia tenggelam.
Huhu.

"Apabila satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka. Akan tetapi kita sekian kalinya berdiri dan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak langsung pintu lain yang telah pun terbuka untuk kita."

Ya, kenalah selalu alert dan melihat sekeliling.
Mengambil yang lain lebih baik dan menjadikan ia suatu peluang.
Tapi siapalah kita sehinggakan hati sendiri pun kita tak berdaya lawan untuk tinggal lama di pintu yang itu saja.
Cari kekuatan dan kena move on.

Kihkih.
Ok lah nak asar dulu.

Assalamualaikum. :)

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka