Sunday, November 20, 2016

Try to Be Nice

My baby Nur Irdina.
Sangat manja dengan Abah dia.
Sebab apa yang dia nak, Abah dia akan turutkan.

Semalam aku menonton racangan Papa Hero Saya.
Zahiril tetamunya.
Aku tertarik nak tengok sebab aku rasa pendapat Shira tu macam aku gak.
Most of the time anak bersama ibu, sebab itu ibu nampak lebih tegas.
Abahnya jarang-jarang, jadi bila meluangkan masa bersama anak, dia akan memanjakan dan beri apa yang anak mahu.
Sometimes, benda tu bertentangan dengan yang si ibu buat pada anak.
Jadi tak selari.
Anak akan menyimpulkan Abah dia lebih sporting dan melayan.
Kesian ibu ni ha.
Padahal ibulah yang mengetahui hakikat.

Untuk mengatasi, ibu dan abah kena selalu berbincang tentang cara yang bagaimana boleh dan tidak boleh, sesuai atau tak untuk anak.
Bila anak meningkat umur, especially 2 tahun ke atas ni, dia dah boleh berfikir, mengingat, menilai walaupun pada kita dia belum tahu apa-apa.
Tetapi akal dia sudah mulai berkembang dan berhubung, melakukan kognitif dengan pesat.
Every memori dia akan simpan dalam data minda dia.

Macam suatu ketika tu, tengah tengok video Irdina menyanyi.
Tiba-tiba dia cakap "cam boi"
Aku mula-mula tak faham.
Then aku teringat, aku pernah komen "Macam boy" sebab Irdina kan tak ada rambut lebat, dalam video tu dia macam boy.
Padahal dah lama juga aku komen tu.
Aku terus terpana.

So untuk wean off, aku minta Abah dia pun sama-sama tolong bagitahu dia perlahan-lahan.
Cakap kat dia Irdina dah besar tak boleh minum susu Mak lagi.
And memang dia memorized.
Dia boleh ulang apa yang Abah dia bagitahu.
(Aku memang serahkan tugas slow talk dekat Abah dia sebab Abah dia lebih soft spoken daripada Mak dia ni ha..hehe)
And kalau dia nak minum minta kat Abah dia tuangkan dalam cawan.
Lama-lama nanti dia terbiasa dan boleh secara natural melepaskan susu Mak dia.
Mudah-mudahan.

And lagi satu, kalau termarah dia ke, aku akan cepat-cepat minta maaf.
Sebab dia akan cakap maaf juga.
Lepas tu cakap sayang Irdina, dia akan balas sayang mak.
Alhamdulillah.

*banyak lagi akal Irdina...

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka