Tuesday, August 24, 2010

cukup bagus

Resolution.
Sebenarnya sebelum2 ini pun nak buat.
Dan bila Ramadhan dah sampai, ia jadi resolution utk Ramadhan pula.

Yang lebih baik, setiap hari cuba buat.
Cuba adakan.

Selepas semalam, aku jd bersemangat utk melaksanakannya.

Semalam.
Aku berbuka bersama seorang teman.
Lepas solat maghrib, aku lihat dia duduk termenung.

Aku bertanya.
Katanya; bermuhasabah.
Merenung diri.
Katanya;
Kawan2 dia dah ramai yang 'pergi'.
Dengan pelbagai cara.
Sebab katanya; itu bahagian masing2.
Esok lusa kita tak tahu, kita macam mana.
Katanya; mengingati mati itu sunat.
Itu kata Nabi juga.

Aku turut merenung karpet.
Aku pun terfikir.
Umur muda bukan tiket untuk tak payah berubah dan merasa selamat.
Bukan jaminan awak tak akan di'panggil' awal.

Justeru,
Kalau aku tak berubah sekarang.
Kalau aku menunggu beberapa tahun lagi.
Adakah sempat?

Sedangkan jelas.
'Ia' takkan menunggu.
Tak cepat, tak lewat.
Walau sesaat.
Tepat!
Itu janji-Nya.

Sebab tu.
Lewat doa, kita (aku dan kau),
harus memohon agar mencapai khusnul khatimah.
InsyaAllah.

* being good is good...

2 comments:

  1. pinjam perenggan 2 terakhir. nak paste kat FB.. biar kita sentiasa mengingati mati..

    ReplyDelete
  2. sure yang..
    amek je...
    sampai2kan..
    itukan ilmu..:)

    ReplyDelete

apa-apa yang kamu suka