Wednesday, May 6, 2009

rasaku rasa mereka juga

tengah hari tadi, kami pakat2 mahu mencuba selera timur -kelantan.agaknya dalam hati kalau kami makan di sini, seorang dari teman kami akan rasa bahagia kerana "feel like go home".lagi pun tengah hari tu memang nak makan nasi berlauk.

perut memang pedih tak tertahan.ini rasanya 1st time saya makan di kedai totally kelantan punya selera.pilihan pun tak bape banyak.saya ambil lauk yang saya rasa kena dengan tekak Johor saya ni-nasi dan ikan bakar cecah air asam dengan satu air teh 'o' ais [dorang panggil teh 'o' beng].

saya memang tak kisah makanan mana sebab saya sudah lapar.saya angkat saja nasi dan lauk terus duduk.dan kami makan2.tak pandang orang.tapi yang pasti kedai tu sangat sesak.tatau la apa yang best sangat.[gaya tak ingat punya geram ni..huhu].bising jangan cerita.tau2 saja la kalau kita dah duk semeja dengan kawan2, sedara mara memang rasa macam 'rumah' sendiri.[kami pun macam tu jugak, kat mana2 port best pun kitorang memang bukak forum punyalah hehehe].

nak jadikan cerita tentang ketidakpuasan hati saya dan kawan2 [tidak termasuk teman yang sorang tu kan], masa tengah nak bayar tu la.pergh..sedap2 rasa.kami memang tak puas hati cara tauke tu kira makanan kami.sampai ada sorang dari kawan kami sempat bertanya dua kali harga makanan dia.dan yang paling tak boleh bla, tauke tu boleh kira pukal dengan hanya tengok pinggan dan tulang apa yang tinggal.ada sorang kawan tu dia punya pinggan dah kena angkat pun tauke tu tahu nak anggar kira kena charge bape.

hebat tak tauke tu.main sebut je harga.dan tak logik sungguh.tapi tak tau lah kalau makanan kat situ memang mahal kan.tanak cakap banyak saya bayar saja.dan yang paling bengkek kawan kami yang asal negeri tu dapat murah pulak.buat apalah bawak dia kalau dia tak tolong kow tim ngan tauke senegerinya tu kan.pinggan sendiri je jaga nampak.[nada tak puas hati huhu].dah la pakai rial,saya pun nasib baik mulut tak jahat, tak de laa sampai nak cakap "pakcik duit saya dalam RM".Tuhan, sabarkan hati saya.anggap saja rezeki meruah untuk pakcik tu.kak yam cakap [bila dah sampai rumah] "hujung tahun ni pakcik naik haji laa] huhu.

patutlah kawan kami yang sorang tu pandai, dia makan satu pinggan dan siap2 curah budu atas nasi.kami pelik juga sebab kenapa dia tak amek budu dalam pinggan tersedia tu kan walhal dia dengan pudu macam orang putih dengan keju kan.sebab maybe dia tahu kiraan harga.

entahlah.saya pun tatau.saja ja saya cakap kat dia, saya boikot kamu dan kedai2 semua klik kamu.hahaha.gurau dengan dia memang seronok.sebab dia memang muka seposen.huhu.jangan marah ye [saya tahu kamu baca blog ni] hehehe.

dan kami keluar meninggalkan kedai tu dengan kata2 tekad [tatau boleh buat ke tak]-"inilah kali pertama and terakhir.tak de nya nak makan sini lagi.[dan saya menambah-kedai yang sudah kutahu asal dari selera timur tu, takkan ku cuba lagi].

minta maaf kepada sahabat atau pembaca dari sebelah 'sana'.bukan saya meng'kambing hitam'kan semua orang sebelah 'sana' dengan seorang ini, atau mencurah nila pada susu sebelanga untuk satu titik yang tertumpah tu, itu semua cerita saya dan rakan pada tengah hari yang sangat panas dan perut kami lapar ini.maaf sekali lagi.ok.keluarga saya juga dari orang sebelah 'sana' yang manis dan comel. ;p

mengenang peristiwa ini buat saya mengimbas kembali apa yang saya baca dalam Sigaraning tulisan Imaen.bercerita mengenai peniaga melayu.betul, kita orang melayu sekali kita kena macam tu jangan harap kita nak datang lagi ke kedai tu dan peniaga tu akan hilang bukan seorang pelanggan tapi kawan2 pelanggan tu sama.fikir2kanlah.kat dunia ni peniaga memang boleh kaut untung sebab mereka bijak, tapi kalau kuasa membeli tak memihak lagi pada periuk nasi mereka tatau la apa jadi.dan orang yang paling lambat dihisab adalah peniaga kerana ia melibatkan ukur timbang sukatan, sama ada diredai pelanggan atau tidak.wallahua'lam.

p/s: saya mahu baby husna membesar sebagai gadis manis dan berbudi bahasa indah..;)

2 comments:

  1. oitt biah..ko jgn nk salahkan aku plak pasal hari tu..lgpun bukan aku yang cadangkan nk makan kat situ..hehe..

    senangnya ko nk suh aku kow tim ngan tauke ekk..aku xde kaitan ngan diorg pun..bukan sedara mara dia pun..tak dapat apapun melainkan MALU..mulut mmg senang cakap apa saje..

    mengenai budu yang aku amik tu..aku mmg suka campur budu terus kedalam nasi..tak tahu plak jadi camtu..aku tak tahu menahu pun pasal teknik kiraan makanan kat kedai tu..lgpun masa mkn kat medan selera pun,.aku buat camtu..

    ko ingat muka seposen aku ni tak laku ke..tolong ckit ekk..hahaha..=p

    ReplyDelete
  2. mak due,
    wah kemain panjang komen kamu ye.
    hahaha.
    kan dah ckp mintak maaf sbb saya tahu kamu akan baca blog ni.
    and pasal makan tu kita kan mmg suka cari pasal sama kamu.hahaha.
    lagi pun ni blog saya dari apa yang saya rasa.tak baca ke intro kat tepi tu..

    :p
    jngn marah haaa..

    ReplyDelete

apa-apa yang kamu suka