Friday, May 7, 2010

perempuan dan shopping

Minggu yang penuh dengan sok sek sok sek.
Ofis sekarang tak kira ceruk mana pun duk sibuk2 buat housekeeping atau dalam bahasa lebih komersial (glemer laa tuh!) -"5S" blink!!!
Tak terkecuali unit kami. (kan dah cakap -tak kira ceruk mana pun)
Kalau ada yang tak buat tu memang saja laa tu. Aish..

Ha ha.
Kalau tengok (jelajah la satu building ni), unit kami dan unit2 seumpamanya saja yang macam kapal dilanggar paus.
Rasa macam tak leh nak di 5S kan.
Sentiasa ada je kotak2 yang berisi kertas, fail etc.
Nak aje aku syorkan WIP satu unit pastu letak sticker atau line Do Not Pass This Border atau Police Line, tolak 3 meja bahagian depan dari unit lain.
Ha ha.

Mana boleh kan?
Nak tak nak kena gak kemaskan.
Sikit2 buat.
Tapi auditnya tak lama lagi.
Ceh.

Masa aku pergi taklimat kat PJ ari tu,
kata Hajah Penceramah tu
"5S ni mudah saja tuan2. Ia adalah housekeeping. Macam kita buat kat rumah tu..."- lebih kurang macam tu la ayat beliau.
Tapi kenapa kita mesti nak jadikan ia terlalu kompleks dan sulit untuk kita lakukan.
Fine.
Cuma yang kreatif dan tekun melakukannya boleh tahan dengan segala kerumitan yang kita cuba wujudkan. Yeke?
Mungkin tak juga.
Yang penting, kesedaran kita.

Pada aku yang penting kita memahami konsep, dan kita melakukannya supaya mudah pada kita.
Bukan buat kita jadi susah hati dan tambah serabut.
Kuang3!!!

Aku dah berusaha kemaskan meja, susun fail.
Memandangkan amalan ini haruslah diamalkan oleh semua (tiada yang terkecuali), maka semua pun kena faham untuk jalankan amalan ini.
Kalau sorang je, tak jalan juga.

~tiba2 nak tulis entri yang macam educated sikit macam ni sebab peristiwa hari ini..hehehe~


gambar untuk hari ni..memandangkan Ila baru balik Langkawi, beliau belikan coklat untuk semua..dan utk aku dia tak nak samaratakan dengan orang lain..jadi aku dapat coklat segi 3 Toblerone yang tak pernah aku rasa pun..dan aku bukanlah seorang yang tahi idung masin untuk tak nak share ngan rakan sepejabat (hahaha jangan riak ok)..dan sebagai kenangan kami amek gambar hanya dengan web camera jek..(coolpix makcik tak bawaklah kalau takde event tau)..sukalah!!!!

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka