Monday, April 13, 2009

...english in me...

Empty Decorations – Kopitiam theme song-

I wake in the dawn to showers of light
Moments of emptiness around
Floating away with auras of hope
But reality brings me to the ground

What can I do?
What can I say?
I need a place to hide away
Just for a while, just for a smile
Just for the life I used to know

Where every song
Was filled with words of love and not of anger
Where did they go?
Why did they leave me far behind?

Cause I don’t wanna be alone
Oh oh..
Living life all on my own
Oh oh…

I don’t wanna live my life in isolation
Filled it with empty decorations
Cause I wanna be with the people that I know
Who will do the things I do
Oh oh..

Making all my dreams come true
Oh oh..
I don’t recognize the shadows on my door
Although I’ve seen them all before
Because the only thing I really want is to be with you…

I look at the sky, it looks back at me
I can’t hear the silent melodies
I know that I’m here yet I am lost
Blown in confusion by the breeze
Hiding my face, crying alone
I need to find my way back home
Back to the place, the wonderful days
Living the life I used to know

Where every smile
Was born out of a love and of sincerity
And every tear of overflowing joy

~inspired from Hlovate-Tunas~


aku suka membaca.aku suka baca buku cerita sejak kecil.novel pertama aku beli ketika form 5 (sangat bajet beb).aku terus membaca sehingga sekarang cuma rasaku terhadap novel dan isi konsepnya berubah mengikut perkembangan waktu.

aku pelik dengan diri sendiri.aku dah try tapi tetap tak boleh.aku mula melihat orang membaca novel english ketika masuk uni.aku try utk cuba membaca juga novel english since kata cikgu BI kalau nak pandai english banyakkan baca buku english.hmmpphhh..hampeh.budak rabia dengan buku english macam langit dengan bumi.nak dpt grade A tu in my dream je laa..(but nothing is impossible rite?)

aku dah try.aku belek2 buku kawan2 aku.tu novel twillight tu pun aku tak start baca pun.tengok cover je.huhu.aku baca juga, eja juga sepatah-sepatah satu page.boleh.tapi akhirnya aku bertanya sendiri "eh apa yg aku baca ni?","cerita ni pasal apa?" blank kat situ gak..tapi kalau buku tu buku teks ilmiah, senang pulak nak faham.mungkin sebab itu memang kena faham,jadi ada force utk fahamkan ia.hehehe.ntahlah.

so aku rasa ada alternatif utk belajar english sebenarnya.depends pada individu.mcm aku,aku suka tengok cerita kanak2 versi english macam Sesame Street, Hi-5,dan aku punya satu hobi baru;tengok rancangan kanak2 setiap pagi pukul 8 mcm tu tv9.english dia mudah faham.and cerita tu comel pada aku.hehehe.

lagi satu, aku lebih suka mendengar lagu and cari lirik dia.aku suka baca novel Hlovate sebab dia selalu selitkan lagu2 english.secara tak langsung aku belajar english dari situ.ada phrase dia yang bagus utk difahami.kadang tengok muvi english bagus juga.aku akan dengar dan fahamkan ayat tu dr sarikata.aku ulang2.

dulu aku belajar english,akak aku (dia ni memang terer english) selalu cakap kalau kita selalu dengar orang speaking or kita familiar dengan english nanti bila kita nak buat ayat english automatik kita boleh detect ayat tu sesuai ke tak.dan sekarang bila nak cari perkataan dlm english (utk terjemahan), kena tau ayat apa yg kita nak bina.sebab english tak boleh translate sebijik2 dlm malay.

ex-roomateku ketika di UM pun ckp begitu.dia yang ambil upah jadi translater (lumayan juga 1 patah perkatan berapa ntah harganya tapi bolehlah nak buat duit poket tambahan) english-malay,selalu bantu aku buat assignment dlm english.thanks to wafiyyah sayang sebab banyak ajar aku english =)

maaflah kdg2 aku masih tak leh nak faham banyak bahasa english sebab perbendaharaan english ku dlm peti harta karunku tidak banyak mana.tapi aku sentiasa cuba tambahkan.a word a day orang kata.hehehe.ye laa tu..
maaf juga kepada temanku fairul yang blognya sampai sekarang aku tak dapat habiskan baca.englishnya sangat baik.aku kagum dengan english dia...

2 comments:

  1. mekaseh for the compliment.

    ermm.. kalo xminat, xyah le bc omputeh2 ni.. baik improve je bm yg sedia ada.

    cme ak je yg xminat bc bm ni. ntah nape. kerek kot.. ssh tul bg ak nk taip bm yg stended2 nih.. sigh.

    ReplyDelete
  2. tak kisahlah fairul
    BM ke BI ke tu semua pengantara jek
    yg penting kita hidup saling boleh berkomunikasi..
    yg penting kita hidup aman damai saja..
    kan..

    ReplyDelete

apa-apa yang kamu suka