Thursday, April 16, 2009

...masih ada cara...

pagi ini membaca saifulislam.com.hujahnya sangat menarik dan isinya bernas.semuanya logik.ada sokongan kuat dalil,dan bukti kukuh.ya benar.topik yang kubaca itu sangat terkesan di hati.perkaitan atau analogi yang dibuat beliau tentang tuntutan Tuhan dengan kehidupan seharian kita sangat benar.prioriti kita adalah Tuhan!

aku pernah membaca,novel "Surat Ungu Untuk Nuha" oleh kak Noor.Imaen juga dalam novelnya ada menyebut hal yang sama.dalam tu ada sedikit petikan.lebih kurang begini maksudnya; memakai tudung itu hukum.wajib ke atas muslimah.hendak atau tidak hendak, kita kena pakai juga.betul,ada dalil mengatakan "tiada paksaan dalam Islam".tapi bila kita dah jadi Islam, hukum itu jadi kemestian.tiada dolak dalih lagi.mungkin mulanya kita tidak biasa.tapi alah bisa tegal biasa.dan kita mungkin tak kuat untuk terus berubah, tapi sedikit2 itu lebih baik.istiqamah.

sebab tu walaupun kita ini Islam, kita mesti selalu berdoa mohon sentiasa diberi hidayah.sebab hidayah bukan warisan ayah kepada anaknya.

mengaitkan dengan tuntutan manusia, iaitu peraturan yang manusia sendiri cipta, kenapa kita takut pula utk melanggarnya?suruhan Tuhan kita rasa mana yang perlu2 saja baru kita buat.yang ada kepentingan dengan kita saja kita kerjakan.sedang Tuhan menyediakan kita banyak rukhsoh.memudah cara.

maaf cakap, aku tidak begitu arif berkata malah ilmuku juga tidak seberapa.tapi kalau nak tunggu aku sampai punya ilmu tahap sufi, bilakah pula aku mahu menyampai2kan, bilakah pula aku boleh menjadi sayap kiri perjuangan Islam (seperti harapan sahabatku Safurah).bukankah sebaiknya "sampaikanlah walau satu ayat".

aku juga menasihati diri.masih ada kekurangan.kadang khilaf pula.semoga Allah mengampuni kita semua.

wallahua'lam...


untuk pembacaan lanjut sila klik link ini:





“Allah sedang berbicara kepadamu tentang SABAR dan IKHLAS… SABAR dan IKHLAS itulah Islam”~dipetik dari blog saifulislam.com (dari novel "Ayat-ayat Cinta")

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka