Saturday, June 20, 2009

happiness and sadness come together

ada dua stories yang berbeza rasa di sini.
dan biasanya orang selalu tanya:
"nak dengar yang mana dulu?yang gembirakah?yang tak berapa hepikah?"

dan saya tak minta yang mana2 dulu.sebab suatu yang datang ada sebab dan mana yang dulu juga ada sebab.apapun, kalau saya tak dapat dulu suatu yang saya memang inginkan maknanya Allah ada in-store yang lebih baik buat saya yang satu hari nanti saya akan dapat juga.

berita hepi:

saya gembira untuk adik bongsu saya sebagai penamat dalam keluarga.minggu depan dia akan memulakan sesi baru dalam hidupnya sebagai pelajar universiti.mengikuti kursus yang dulu saya tak dapat buat.bercerita mengenai adik bongsu saya ni, dari kecil banyak perkara 'ajaib' yang berlaku dalam hidupnya.semuanya kehendakNYA.

dia lahir mak kata tak cukup hari, lahir dengan saiz fizikal yang kecil kalau tengok pun teragak2 nak tanya boleh survive ke.kesian dia.waktu bayinya dialah satu2nya anak emak yang tak merasa susu mak.dia minum susu formula Dumex.nasib baik masa tu kak long and kak ngah dah mula bekerja.boleh tolong abah besarkan adik2.

tapi sekang dia sudah menginjak remaja dan hampir dewasa.alhamdulillah dia diberikan otak yang pintar.selalu yang dia buat kita pun kalau tengok akan bertanya boleh ke?akhirnya dia buktikan dia memang boleh.

dia adik saya yang bersekolah di SBP sejak form 1 dan berjaya kekalkan kecemerlangan akademiknya.saya bangga ada adik macam dia.dia merasai dugaan mungkin dari sudut yang lain tapi sesungguhnya Allah menghadirkan seseorang di sisi kita bukan sia2.

dia adik kesayangan kakak2nya.dia jugak mak su yang selalu kena buli dek anak sedaranya.hehehe.

tahniah mai!



tahniah juga kepada sahabat saya sejak kecil atas rezekinya menyambung pelajaran.akhirnya penantian kak jie berbaloi.dia berjaya mengikuti DPLI di UPSI.dan saya sangat gembira untuknya.walaupun lepas ni saya balik kampung tak ada kawan mahu teman saya jalan2 tapi dia sudah berjanji akan selalu turun KL.alah apalah sangat Tg. Malim -Kl.bas express pun siap ada pergi balik hari.huhu.

saya ada pesanan [sebenarnya tugas penting] buat kak jie.tolong carikan ye...hehe

tahniah kak jie!

tahniah juga buat teman2 yang berjaya meningkatkan kelayakan akademik ke tahap lebih tinggi.yang berjaya buat master n phD fast-trex.

tahniah semua!!!!

semangat saya terbakar lagi untuk sambung belajar.:p
dan semalam ketika melewati sya2 yang sedang menyiapkan task untuk BPLM saya ternampak join venture antara MARA dan IPTA/S antaranya UTM,UiTM dan UTP.saya tahu itu fast-trex untuk student MRSM yang tak cukup umur untuk masuk uni.huhu.saya pernah menolak dengan alasan saya tak bersedia untuk terkejut beruk bila masuk uni pada usia saya baru 17.saya memilih untuk merasai stage by stage, one by one stepping to hike the peak.

dan saya yakin mereka yang terpilih itu adalah manusia yang hebat.dan mampu menghabiskan awal zaman belajarnya.bayangkan saja belajar pelajaran 2 sem dalam masa 6 bulan tanpa kompromi.hebat tu.dan mereka berjaya.

sekarang mereka dah bekerjaya lagi awal dari saya.malah ada juga dah habis master dan berpangkat besar.dan ramai juga kawan2 saya yang terpaksa mengalah dan mencari jalan lain untuk mengejar cita2.rezeki masing2.

tak masuk lagi mereka yang berpeluang ke oversea dengan tajaan MARA-JPA.pun dah hampir selesai.saya teringat ex-roomate matrik saya farihah yang insyaAllah tak lama lagi akan balik m'sia dengan MBBS-Leed Uni nya.tahniah jugak!!

makin tak sabar nak jd student semula..waaaa...!!!

berita tak bape nak hepi:

sebolehnya tak mahu ada.semuanya saya anggap dugaanNYA.saya yang lemah ni selalu merintih.bersedih.padahal saya tahu semuanya itu bukan sia2.ada hikmahnya.
bersabarlah.
bersabarlah.
bersabarlah.

dan bila begini saya teringat betul dengan sahabat saya safurah.dia pernah mengirimkan saya sebuah lagu dan bila saya dengar saya rasa ada betulnya.dan hakikat ni selalu saja kita manusia jarang nak terima walhal kita mengetahuinya.

Rahmat Ujian; Mestica

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu

2 comments:

  1. ni pun lagu peng jugak..
    menangis bukan main lagi dgr layu mestika ni..
    satu lagi layar keinsafan..
    huhu.. zaman u dulu.. banyak cobaan

    ReplyDelete
  2. peng,
    kita manusia memang macam tu...
    selalu lupa..Tuhan sayangkan kita..
    ujian itu pasti ada rahmatnya kan..

    ReplyDelete

apa-apa yang kamu suka