Thursday, June 11, 2009

budak baju Diesel kaler coklat

ada satu story.
membuatkan perjalanan sepanjang KL-Bdr Penawar hari ini 'terisi dengan senyuman'.
walaupun hanya half way from the whole distance.
dari hentian Machap sehingga tiba hampir persimpangan Air Tawar 1.

sayangnya perpisahan itu tidak menjanjikan untuk ke babak kedua dan seterusnya.
kalaulah saya lebih berani sedikit, tentu saja lepas ni di Medan MARA pula destinasinya.
tapi saya percaya, kalau jodoh insyaAllah di mana2 pun boleh bersua lagi.

menyesal pula tidak bersuara dari Puduraya.
apa taknya, mata rasa sangat berat.
tak makan pagi pun boleh layan tidur jugak.hahaha.
macam kena bius, kena air-cond jek mata saya tak bagi signal terus pejam rapat.
sedap.huhu.

saya memang tak mahu ganggu orang sebelah.
sibuk baca paper la, minum air la.
budak ni masih sekolah ni.gaya pun cam lepak2 je stylo dia.huhu.
jeans dan t-shirt Diesel coklat.berkasut sporty.
gaya common untuk budak uni or kolej2.

saya kurang selesa.
saya duduk di seat tepi tingkap, bila mahu keluar saya terpaksa susahkannya.
saya tak cakap, hanya merenungnya dan dia pun mengalihkan sedikit kakinya beri laluan.
rasa macam nak jatuh tapi nasib baik tangan kejap memaut kerusi depan.
sorry makcik depan, saya takde pilihan.
tak mahu terduduk atas budak tu.huhu.

di Machap, perut dah pedih.
saya turun dan sekali lagi meminta dia melalui gerakan mata supaya bagi saya jalan.
dia seperti tak mahu turun, lantaklah..

saya macam sebelum2 ni, lepak jek duk sorang.
order nasi lemak dan teh ais [dah tahu ais tu tak bape elok minum juga rabia ni..ish].
makan, layan baik punya.
tapi tak makan banyak juga, ada lebih nasi tu.
saya duduk diam tunggu pakcik drebar habis makan.

saya lihat dia turun.
eleh budak baju Diesel tu beli air.
haus ek?
kenapalah tadi saya tak ajak sekali dia turun makan,ada gak teman.hehe.
saya dah jadi seorang rabia yang tak berani nak mulakan benda2 ni.
saya dah mula jadi pasif sebab saya rasa malas mahu kecewa lagi.

saya naik bas semula sebelum dia.
nanti payah pulak nak mintak bypass cara terhormat kalau dia dah duduk dulu.
dan ...
bermulalah segalanya yang sweet2 tu di sini..di saat inilah...

saat dia mula duduk, seminint, dua minit..
bas mula bergerak.
dia bersuara.
"belajar lagi eh?"
ok-owh..saya menoleh ke kiri.suara siapakah??
"eh,tak."
"dah keje?"
"ha'a,emmm kenapa tanya camtu?nampak macam student ek?"
"ha'a" ohoho, tu ayat usha ke???waaahhhhh!!!
saya senyum lebar.manisnya tak tau nak cerita.hahahaha.
"belajar lagi ke?"
saya pun mahu berbasa basi gak.pakai silibus dia tadi.
"ha'a"
"kat mana?"
"kat Tg. Malim"
....
"orang tengok muka saya cakap umur saya 22 hehe" dia nampak comel tergelak.
"hahaha.saya orang cakap 30" saya cuba buat lawak putar alam juga.:p
....
"biomedic tu macam repair mesin tu ke?"
..."ekonomi tu belajar buat karangan tu ek?"
"tak lah dia belajar keluk.kalau dalam sains graf kan, tapi ekonomi panggil keluk"
dan bla bla...
banyak sangat dibualkan..
...
...the rest is history...

yang pasti perjalanan tu jadi bermakna.
saya suka gelak.
dia juga sempoi je.
ada lawak2 [kalau dia tak buat lawak pun saya rasa nak gelak jugak sbb cara dia menjawab soalan dan bercerita tu..]
padahal masa tu saya tengah sakit perut nafas tercungap2.
tapi saya happy.

[jarang orang mahu berbual.jadi saya lebih suka diam n tidur.tapi bila dah start saya jadi layan saja.selalunya kakak2 suka berbual dengan saya.tapi dia lain.he's just nice! =)..dia tak macam sorg brother yg duk sebelah saya masa ke Lumut hari tu.sengal.nak berchenta tak ingat pun boleh tak jangan buat macam kat bilik tidur dia.suka suki je nak manja2 ngan gf dia.sejam sekali roger2.huh, meluat.geli telinga saya dengar suara mengada2 dia.arghh!!!nak tidur pun tak selesa.]

banyak saya tahu dari dia.
dia bercerita, dan saya tak kekok untuk berbual.
dari kisah belajar, kerja, ekonomi Malaysia, tempat2 best.layan..
lepak2 je macam dah kenal lama.

akhirnya..
cerita kami berhenti di saat bas berhenti menurunkan saya di simpang.
that's the story..
kisah separuh perjalanan seorang musafir.
pertemuan yang sekejap.
tapi meninggalkan suatu yang indah untuk saya.

sebenarnya..
dia mengingatkan saya pada seseorang yang semakin hari saya rasa kehilangannya.
saya rindukan si dia.
segala kebaikan dia.
suara dia.
becoknya dia bercerita pada saya apa yang berlaku hari2 dalam hidupnya.

walaupun lewat di telefon perbualan kami, tapi saya tetap happy.
saya rindukan suara dia yang menjawab soalan saya.
saya rindukan suara dia yang marahkan saya yang degil ni.
saya rindukan ucapan "good nite", "sweetdreams", "guten natch","jangan nakal2" etc. dari mulut dia yang masa tu walaupun saya tak nampak tapi saya selalu bayangkan ia comel..huhu..
itu dulu..dulu yang dulu..dulu sangat..
saya pun tak kenal dia pada awalnya.
tapi dia baik dan ramah melayan saya.
dulu itu dulu..
dulu sangat...

sekarang semuanya dah tak ada lagi.
saya tetap mengingatinya.
dan merindui segala kebaikan dia.
saya ingat lagi katanya dia menghargai saya.
saya rasa sangat terharu.
sebab saya rasa happy dengannya.
dulu itu dulu..

~life must go on cause it is still beautiful babe...~

2 comments:

  1. hmmm....bce blOg akak,..ayt d bwh2 ni...buat int sebak...int juga kehilangan...tpi kehilangan terus....xmungkin jump....int sgt rindukan dia...sgt rindukan segala2 nye...segala kenangan...suma ni hny akn terpahat d ati int je....bile igt, pasti akn menitik air mate int...int sgt rindukan segala2 nye akan dia....bce ayt akak, sgguh tersentuh d bhgian akhir2 2...sggh tersentuh....tpi 2 suma dulu....x akan ad dia lagi....

    ReplyDelete
  2. sabar hati intan..
    akak sabarkan hati akak..
    ameenn

    ReplyDelete

apa-apa yang kamu suka