Wednesday, October 14, 2009

Nephron

13 oktober 2009,
4th floor, wisma zabedah
kg baru, kL


malam yang sepi.hujan renyai2.saya tinggal seorang diri di bilik (bilik depan ada jijah) kerana sayangku ejan lepak umah cikgu sekolah dia (or sekolah sebelah tak sure).nasib baik ada broadband yang dikontrak seminggu yang lalu.tak de la saya bosan nak mati.

lagi pun malam tadi saya memang berniat mahu menyelesaikan keje ofis saya yang tak menyempat disiapkan dan bos mahu esok.(saya adalah orang yang memang malas nak buat homework sejak berenti sekolah.dah keje pun ada gak keje rumah.huhu).dan saya hanya menumpukan mata pada window excel yang alahai cikenit jek tu.naik berpinar mata ni haa.

saya pun tak pasti bape lama saya menghadap keje tu.saya pasang lagu nasyid untuk menemani blues "damn lonely" malam itu....(cam suspen je cite ni).sedar2 perut saya lapar.nak makan ke tak ni?

jam dah pukul 10 malam.baru teringat ada cerita Nabil kat tv3 time tu.saya berenti kejap, dan ke dapur.sambil layan Nabil sambil menjamah mee segera yang dah dimodified.boleh tahan juga :)

saya meneruskan keje sehingga siap.nasib baik partner saya cover selebihnya.saya memang letih tak ingat..

saya ambil kesempatan layan YM dan kak jie cuba pulak nak buat revision biologi dengan saya.

topik Nephron tubules adalah kegemaran saya.saya masih ingat lecturer matrik saya mengajar saya melukis tubul Nefron dalam masa tak sampai seminit siap dengan label (formula 1).ini adalah tips untuk menjawab paper bio matrik.saya cuma link kan kak jie dengan website yg reliable dan bagus utk dia faham.buku bio saya dah terperap di kampung.

dan kenapa saya sangat suka topik kidney ni?sebab saya suka tentang mekanisma yang dijalankan.umpama filter untuk tubuh kita.pentingnya function ni utk keseimbangan badan dan ia ada kaitan dengan kimia juga.perbezaan kepekatan antara dua medium yang dipisahkan oleh membran separa telap pada tubul2 itu menyebabkan tapisan berlaku.

dan saya suka highlight topik ni sebab saya pernah mengalami masalah kesihatan berkaitan ini.saya menjadi ingin tahu banyak mengenai kidney, tubul nefron, capsul Bowman, loop of Henle, tubul distal, capillary and so on..dengan mengetahui mekanisma ini, kita tahu sebenarnya apa yang bagus untuk ia dan apa yang perlu kita elakkan.that's for our own good!

**jagalah buah pinggang kita elok2.



Nephron of kidney without juxtaglomerular apparatus


the physiology of nephron

untuk bacaan lanjut boleh laa nak faham sikit2, silalah
link:http://en.wikipedia.org/wiki/Nephron

dan selepas selesai menolong kak jie mentelaah dan siap kerja, mata saya dah mula berat...ada sesuatu yang terjadi ketika saya sedang online tu.saya jadi tiba2 sedih dan rasa tak tahu nak lepaskan segala yang terbuku di hati itu pada siapa.

saya disconnect internet.saya off laptop.

saya hanya memandang syiling dengan kipas berputar.saya menahan perasaan yang menjeruk dengan rasa sebal dan ntah camner nak gambarkan.

i need someone to lend his/her ears for me.
i need to talk and release the things that burden me.
the things that make my heart n soul feels uneasy.
but who??


finally, saya tekan button kaler hijau di hp nokia saya yg paling basic functionnya tu.
no. 'dia' yang appear.
saya tahu saya perlukan 'dia' untuk mendengar sebab 'dia' tak pernah cuba biar saya menangis sendiri.

dan saya lega.kembali ok.rasa senang.dan selesa untuk tidur.
thanks :)

~kalaulah 'dia' tahu...~

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka