Thursday, October 22, 2009

you look great

21 oktober 2009
Jalan Dang Wangi, KL

baru-baru ni saya perasan setelah 24 tahun hidup kat atas bumi ni.(mungkin juga kebiasaan ni baru je disedari).saya suka memerhatikan orang yang melakukan suatu skill tersendiri. :)

semalam petang ketika menunggu bas 16 nak balik rumah (masa tu hujan, cuaca dimmed, langit kelabu), ada satu gerai tolak yang jual keropok berteduh kat bawah bus stop tu.(bus stop depan Sogo memang ada bumbung yang besar untuk ramai orang duduk berteduh).selalunya gerai tu duk bawah pokok depan Sogo tu, tetapi sebab hujan dia tolak stall dia parking bawah bus stop tu.

saya tak pernah beli tapi saya tengok ramai orang yang beli.memanglah sedap, garing dan yang tipis tu rangup.saya ralit memerhatikan peniaga tu dok menghiris keropok jadikan dia tipis-tipis.ada skill di situ.

saya pun terfikir macam mana nanti kalau PBT datang.mesti dia sudah lali untuk melarikan gerai dia yang beroda tu.

kadang kasihan melihat peniaga begini.tapi sekurang2nya dia tidak mencuri, dia cari rezeki yang halal.dan yang paling penting dia tak malu pun.bagus ni.saya selalu kasihan melihat sampai ada peniaga yang duduk sendiri kat gerai tak buat apa2 sebab pelanggan tak ada. (teringat kenangan di 11th dulu).sedih betul.

melihat peniaga keropok ni teringat peniaga tako kat mid valley kelmarin.

20 oktober 2009
Mid Valley
8.00pm
(flash back)

lepas solat maghrib, kitorang cadang nak makan.naima dan tim singgah di gerai tako sebelah la boheme.tukang masak tako tu memang terer dengan skill membulatkan tako tu.jadi sebijik macam fishball berisi inti (octapus, chicken, prawn).saya memang tak minat makanan tu.pernah makan sekali sebab tak tau.meloyakan.saya tak suka mayonis dan yogurt sebab tu saya tak suka western food dan apa-apa makanan yang ada dua ingredients ni.

Tapi apa yang menarik adalah cara membuatnya.dan orang jepun selalunya kreatif mencipta makanan.

Apakah rutin boleh jadi skills? Tidak membosankankah?

Dan saya rasa tak salah memilih kemahiran dan kemahiran juga membentuk kehidupan.dan selalunya kemahiran mewujudkan kretiviti.

~notice that my thinking is growing as I get older..be matured..be better for good~

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka