Sunday, January 25, 2009

#1 puding buah @ cocktail pudding

emak suruh pergi kedai beli agar2 sebab emak nak buat lengkong nak kasi kenduri rumah cik ani (jiran tetangga rumah di bawah bukit).eh,agar2?macam menarik.agar sejenis puding jugak.hari tu masa kenduri rumah sendiri,dah makan puding buah.housemate yang bikin.emm..apa kata kali ni mari kita bikin puding buah di dapur rumah emak sendiri.heheh.mesti best!

bahan2 mesti ada:
1) susu cair sejat F&N
2) tepung kastad jenama birdkastad.
3) cocktail (buah campuran dalam tin)
4) buah laici (dalam tin jugak)
5) sumi (agar2 bentuk kon kecik2 tu)
6) nata de coco (adik aku cadangkan untuk tambah ramuan)

cara2 nak bikin:
kastad
-aku cuma follow instruction pada label bungkusan saja.contoh macam 2 cawan tepung +1-2 cawan susu sejat.aku tambahkan sedikit gula.dan air dalam beberapa cawan.petua nak bagi tekstur halus dan sedap,kena kacau saja di atas api yang kecil.sampai dia jadi likat.korang pernah kacau cendol tak?mengikut experience emak aku, kena kacau macam tu laa sampailah ia mendidih dan masak.so nanti korang akan dapat tekstur yang halus.rasa pun sedap je lalu kat tekak nanti.try test ar. (ok bahagian tu aku dah settle kan).siap masak letak kat dlm loyang ke bekas ke and sejukkan.
kuah dia
-campurkan saja susu sejat and buah campuran tu.tambahkan segala bahan2 lain yang korang rasa nak letak.asal saja korang makan,jangan membazir pulak.macam aku suka letak laici sebab laici best.hehehe.it's up to u sama ada nak panaskan jugak susu tu atau tak.depends.rasa dulu.try dulu,tiap orang mesti taste dia lain2 kan.tapi benda ni simple sangat.semua orang boleh cuba!lastly macam bese sejukkan(puding ni kalau tak sejuk tak sedap maaa).

cara makan:
-amik mangkuk
-isi puding kastad
-tuangkan kuah susu + buah tu.
-tambahkan ketulan ais utk lebih sedap
then makan!
yummmyyyy!!! =)

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka