Tuesday, January 20, 2009

...sedang menjadi serius..

hari ini aku ingin bercakap tentang serius.oh tidak rasanya kematangan dan menjadi dewasa.masih boleh nak gelak2 dan boleh nak lepak2.tetapi menjadi 'besar' dari dalam.

pertamanya tentang apa yang berlaku di sekeliling.manusia hidup dengan perubahan di sekeliling (side effect) plus faktor biologi (semulajadi).semalam aku baca novel terbaru "Kebun Mimpi"-yang aku tau dari online-yang aku suka sangat dan teruja utk baca.aku ingin kenal siapa itu rnysa (yang novel terdahulunya aku gagal dapatkan sampai sekarang ni) dan aku mulai kenal syud dengan ending cerita dia yang sweet.kak noor tak payah cerita sebab ceritanya semua sedap2 macam makan makanan feberet saja.aku bukan nak cerita pasal novel ni atau nak bagi sipnosis di sini.tapi aku mengaku (walaupun sepatutnya dah lama dulu aku sedar) bahawa dengan membaca kita boleh kenal diri kita.selalunya cerita tak lari dari realiti, tak jauh dari sifat fitrah manusia waima watak kita bukanlah ada dlm mana2 scene cerita tu kan.tapi generally kita sebenarnya ada sedikit2 berkait.from that aku belajar banyak even aku tak facing secara betul2 kan.walaupun orang kata novel macam cerita budak2 mcam mimpi2 je tapi sebenarnya dari novel kita boleh menilai penulisan dan banyak lagi sentimen yang berharga utk diri kita.boleh kira bape orang -yang kalau diberi buku teks ilmiah dengan novel- memilih utk membaca buku tebal tu.selalunya kita dengar "kan bagus kalau buku teks tu macam novel".see! novel lebih seronok dibaca kan.hehehe.so aku macam dah bertekad saja nak beli novel by month hahaha.sebab bulan ni aku dah dapat "Kebun Mimpi" dan harry Potter (utk Aliff) so bulan depan or seterusnya saja aku tambah lagi.

keduanya,hal sekeliling dengan kedewasaan.semua ni aku rasa bergantung pada diri sendiri dan sedikit pengaruh dari luar.contoh kita belajar bagaimana nak kawal emosi,nak kawal perasaan dan even kita menjadi orang yang peka dan boleh rasa perasaan orang especially bila kita tersilap membuat langkah dan melukai orang.kita mesti rasa gembira bila kita berjaya gembirakan orang.hakikatnya gembira +sedih mesti bersatu barulah dinamakan hati dan jiwa seorang insan.barulah ada perencah dalam kehidupan.tambah dengan hal2 lain yang terjadi sendiri tanpa ada orang lain yang terlibat sebab itu semua adalah 'jalan' yang kita kena lalu.kena belajar utk lalu situ.melainkan kita ni luar biasa ada power boleh 'lompat jauh' or 'terbang' dan landing di tempat yang selamat. tapi mana ada hidup yang begitu senang dan bahagia kan.fikir2kanlah.muhasabah barang sejenak. ok.

No comments:

Post a Comment

apa-apa yang kamu suka