Friday, February 6, 2009

antara muzik, akta dan alam sekitar...

aku sudah tiba di muka surat antara 100-150 kalau tak silap aku.penulisannya sangat baik dan menarik.aku tergelak sendiri membaca salah satu chapter di mana hero cerita tu berbual dengan kawannya mengenai akta berkaitan alam sekitar.sedang dia bermonolog tentang lagu Dylon kesukaannya.kerana dia seorang pemuzik dan kawannya seorang pejuang menjaga kebajikan alam.aku suka pengolahan penulis.aku suka dengan gaya bahasanya.ceritanya bukan 'kosong'.ceritanya selalu ada mesej.ada ilmu yang aku sendiri pun tak pernah ambil tahu dan terlepas pandang.aku rasa dengan membaca ceritanya aku dah dikira membaca banyak lagi buku dari pelbagai genre.ada ilmu dari timur,barat dan dari zaman Nabi SAW dan sahabat pun ada.dan yang paling aku suka ada juga terselit namaku (walaupun sebenarnya penulis merujuk kepada nama sufi), tapi aku rasa bahagia.lagi pun nama kita adalah harta kita.doa buat kita.terima kasih emak abah sebab bagi aku nama yang indah ini.=). ceritanya tak terlalu berat sebab ada unsur-unsur humor juga.

pada mulanya aku membeli kerana aku ter'capai' buku tu sewaktu ke Jusco Melawati hari tu.sebab aku dah macam buat percaturan kewangan bahawa aku akan hanya membeli sebuah buku sebulan (bajet beb).tapi aku ini aku.mana boleh tahan dengan kedai buku dan isinya.hehehe.tapi aku puas hati jugak kerana hatiku tergerak nak mengambil buku tu dan menjadikan ia koleksi (takdelah banyak sangat tapi bolehlah).so aku tak tahu pendapat orang lain mengenai buku ini.cuma bagi aku, saranan aku buku ni bagus.baca bukan sebab ia novel semata (karya buatan bulat2) tapi ia mengandungi unsur ilmu yang boleh tambah nilai pada diri kita.

penulis berkata dalam bukunya (dari tulisannya dan aku tak ingat sangat tapi aku boleh faham beginilah)~orang yang membaca novel adalah orang yang kecewa dengan cintanya di alam nyata jadi melalui novel dia merasakan cintanya boleh 'sampai' dan asyik...macam kena saja pada batang hidungku.tapi aku tak kisah sebab sebelum aku ber'angan2' tentang cinta pun aku memang suka baca novel.sebab aku memang suka dan jiwaku memang begini.aku ini akulah.macam ni.novel juga satu dari sumber ilmu cuma gaya penyampaian dan bahasa saja tak seskema buku ilmiah atau teks mengaji di universiti atau sekolah.yang penting kita gembira membaca dan dapat apa yang baik dari buku tu kan.=)


~inilah buku yang aku sedang baca sekarang ni~

1 comment:

  1. semalam sambung baca lagi..chapter simbah najis kat muka penyangak tu lagi laa buat aku gelak guling2..macam baca komik pun ada...padahal novel serius tu..hehehe

    ReplyDelete

apa-apa yang kamu suka