Tuesday, February 17, 2009

macam ringan saja kamu terbang2 begitu..

minggu lepas:
jumpa buku "Twilight" kat rumah seorang teman di Damansara.rabia ni kalau dengan buku BI umpama kapal terbang, antara langit dan bumi.boleh mendarat di bumi dan selalu mencecah awan tapi tak lepas lagi sistem atmosfera macam starship trooper.huhu.kira kalau diberi pilihan,aku prefer novel melayu walaupun novel BI sebenarnya bagus untuk penguasaan perbendaharaan kata yang lebih baik dalam bahasa kedua itu.

tak tau nak kata macam mana, bila baca first page novel BI je (pernah cuba baca ni),habis satu page tu, aku akan bertanya pada diri sendiri-"apa yang aku baca ni?".senang cerita aku boleh mengeja words tu.ada certain word saja aku boleh faham.cuma bila ia jadi ayat yang panjang, kemudian jadi perenggan aku dah rasa macam air paip yang lalu keluar dari kepala paip.laju je jatuh ke bawah macam tu.means, aku tak dapat 'tangkap' apa cerita di sebalik satu perenggan tu.melainkan aku ulang baca (18X ke) dan ada kamus kat sebelah.masalahnya pertapaan aku tak sampai tahap tu lagi.ye ye, aku mengaku ada 'M' untuk kerja2 macam tu.huhu.

memang teruja maa bila tengok buku penulisnya gah macam J.K.Rowling, Sidney apa ntah, etc.nak juga tau apa isi cerita tu.bukan sebab harga buku tu mahal 2X,(tak ada masalah kalau hati dah suka kan), tapi tulah.aku ini aku.huhu..

ok forget about that.nak jadikan cerita aku just belek2 je la buku-cover-hitam-ada-gambar-tangan-pegang-buah-epal-merah tu kan.try gak tengok page 1.macam bese la, aku terus hilang cerita.huhu.so i left it just like that.betul2 takde perasaan ni..ok sampai situ..

~ini buku cover hitam tu~




malam tadi:
sajalah,mula2 tak ada perasaan juga,click pada real one player utk mainkan cerita "Twilight" yang adik aku supply.saja.serius.nak tengok sebab adik aku cakap cerita tu best, ada percintaan dua alam-human+vampire- dan aku ni kalau cerita pelik macam tu suka pulak nak tau kan.ahah,cerita ni tajuknya aku pernah tengok atas buku cover hitam kat rumah teman hari tu (refer cerita kat atas).

so aku rasa tengok benda bergerak lagi best dari mengeja huruf omputih tu.huhu.aku senang faham.ada pilihan kenapa nak susahkan diri kan.at least aku tau cerita buku hitam tu apa sebenarnya.mula2 tengok bese je la.cerita para remaja kat high school (ni sebab aku mula2 lambat tangkap, tak faham sangatlah kan tambah pulak sarikata tak de kan hehe).selalu je tengok cerita style high school ni.kat one tree hill ada.kat high school musical ada.kat cerita2 walt disney pun ada (kat prison break ada tak?).klise..

then sampai scene terbang2 tu aku dah mula rasa something yang exciting lalu kat hati ni.kat scene panjat2 pokok pine tepi sungai tu dah mula rasa best..

kesimpulannya:
oooo...ini ke cerita buku cover hitam tu..hmm patutlah teman tu sangat suka cerita ni.sampai dia letakkan kat status YM dia.now, i got it.sebenarnya kata teman tu lagi,tu baru cerita part 1,ada lagi sequence dia sampai part 4..aku macam biasa akan menunggu saja movienya siap dilakonkan.

well,seperti semua orang gila2kan, aku tak nak orang lain,aku cuma nak Robert Pattinson saja jadi heronya! itu adalah perkara normal kalau penonton wanita menonton movie sebab nak tengok heronya saja kan.hehe.takdelah, selain heronya yang 'cantik' dan baik hati (sebab vampire ni vegetarian tau), ceritanya sudah tentu best.paling best macam aku cakap tadi part terbang2 n panjat pokok.sangatlah best.flying over the forest and landing on the tree near the river,hehe..aku puas hati dengan cerita ini..

~inilah scene terbang dan panjat pokok tu, ringan je~


tidakan susulan:
aku cuba meminjam buku cover hitam itu untuk berusaha membaca dan mengeja semula bait2 ayatnya.cuba untuk fahamkan semula dialog dan perkataan yang disebut oleh Edward Cullen dan Bella Swan.biar lambat.biar sebijik sebijik.inilah kita namakan kita buat sesuatu kerana keinginan, dan selalunya kita akan berusaha apa saja (even kita tak suka) untuk dapatkan apa yang kita inginkan.

memetik kata2 Imaen dalam buku Bohemian (reword mengikut yang aku fahamlah), kita akan buat apa saja untuk cinta.kita selalu perasan dan ambil berat hal2 yang kecil tentang orang yang kita cintai dan selalu abaikan hal2 yang besar pada diri kita sendiri.sebab semuanya untuk yang kita cintai dan sukai.macam "Twilight" ni laa..itulah yang berlaku padaku.aku ini aku.huhu..

~ini lah heronya yang pandai main piano tu~

4 comments:

  1. kn xbest citer tuee.. xdgr ker org kate.. huhu

    ak rs ak kenal member damansara ko tuh.

    ak xdpt ap yg ko tulis

    buat la point, sng bc..

    kalo ko ske terbang2 panjat pokok, baik tgk citer kungfu jer.

    biler la nk abis jiwang ko nih..

    ReplyDelete
  2. fairul,
    tu pada org lain..aku ada pandangan aku sendiri..
    ko memang semua yg aku tulis ko semua tanak paham..ni apasal sebab aku tak leh nak phm apa yg ko tulis kan??

    pasal terbang2 tu, aku suka yg citer macam ni aja..cite kungfu tu ganas maa..
    memang aku JIWANG.=) puas hati?

    ReplyDelete
  3. yela kot.. sbb ko tanak phm ap yg ak tulis. huahuahua..

    oi mara ke beb.. lek aa. at least ak komen ap yg ko tulis nih, wp myb cume kutuk jer... (menunjukkan mmg ak bc taw)

    ko pun xde komen blog ak btul2.. biasanya yg ko letak kt komen tu ayat2 yg xder kaitan dgn komen pon,.. samada membina atau x. nmpk sgt mmg xbaca ap ak tulis..

    ReplyDelete
  4. dah laa tu, at least aku dah amek komen ko..aku dah baiki struktur entry aku ni..

    ReplyDelete

apa-apa yang kamu suka